Ny rideskoleelev

Som ny rytter, har du ofte en række spørgsmål om undervisning, hestene, udstyr mv.
Vi har samlet de mest gænge spørgsmål/svar her.
Vi håber, du bliver glad for at gå til ridning på Vestegnens Rideklub.

Indmeldelse på rideskolen -
For at få en plads på rideskolen, skal du først og fremmest stå på venteliste.
Ventelisten finder du under fanen rideskole og holdoversigt.
Er alle holdene udsolgt, er det fordi at vi ikke har flere ventelistepladser.

Når det bliver din tur til at få en plads, så sender vi dig en mail som du har 24 timer til at besvare.

Helt ny rytter -
Hvis ikke du har prøvet at ride før, skal mor og far være forberedte på at trække rundt med hesten indtil tryghed og balance er etableret.
Dette er ikke en ydelse vi kan tilbyde.

Rytters vægt -
Anbefalingen er, at en rytters vægt ikke må overstige mere end 20% af hestens kropsvægt - dvs. en hest der vejer omkring 500 kg ikke bør bære en rytter, der vejer mere end 100 kg.
Rideskolen har ikke heste af en størrelse, som kan bære ryttere over ca. 100 kg, og kan således ikke tilbyde rideskole-undervisning til ryttere, som vejer mere end omkring 100 kg

Opsadlingskurser -
Løbende invitere vi til opsadlingskurser, hvor at man lærer meget mere om hvordan man sadler op/af, giver hovedtøj på, strigler og læser hestens signaler mv.

Mødetid -
Første gang du kommer til holdundervisning skal du kontakte din underviser som er at finde enten ude i stalden eller inde i ridehallen.
Det er altid vigtigt, at du kommer i god tid til undervisningen, minimum 30 min. før, da du eventuelt skal strigle og sadle hesten op.
Husk også at afsætte 20 min. efter timen til at sadle hesten af og strigle den, hvis den ikke skal bruges mere den dag.
Inden hovedtøjet hænges pænt på plads i sadelrummet vaskes bidet.
Sadlen hænges ligeledes på plads efter brug på skolehestens plads i sadelrummet. Brugte strigler lægges på plads.

Når du er i stalden og i ridehusene eller udendørsbanen skal du altid have ridehjelm på, hvis du er under 16 år.

Udstyr
Det eneste udstyr, som du skal have, er en ridehjelm - her kan en cykelhjelm bruges, indtil du får købt en ridehjelm.
Det er muligt at låne en ridehjelm i klubben indtil du eventuelt får købt din egen.
Sørg for at have bukser på uden indvendig søm ellers kan du risikere gnavesår fra syningerne.
Gummisko og sandaler egner sig ikke af sikkerhedsmæssige årsager.
Du kan sagtens vente med at købe ridebukser og støvler, indtil du er sikker på, at ridning er noget for dig.

Prøvetime
Vi giver pt. ikke prøvetimer